Sådan bliver du en konferencehaj

Måske har du gjort dig nogle erfaringer, og så ved du det.
Måske er det her ganske nyt land, og så skal du vide det!
Konferencer er et fremragende sted at udvikle sin forretning, hvad enten du søger nye kunder, sparring, viden eller et større netværk.

Her er en guide til, hvordan du får det optimale ud af at gå på konference.

 

Hvorfor skal jeg tage på konference?

Fordi konferencer er din mulighed for at netværke, holde dig opdateret og derved blive bedre klædt på til dit arbejdsliv, samtidig med at du opfylder Translatørforeningens krav om konstant efteruddannelse og kompetenceoptimering.

Konferencer kan også være en måde at få nye kunder på eller få lagt billet ind på et særligt fagområde, hvor du gerne vil tilbyde dine ydelser. Det kan være en mulighed for at forstå, hvordan kundens arbejdsgang er for at finde en kompatibel oversætter, og hvad en god oversætter er for fx en projektleder i et større bureau.

Måske er det ikke noget for dig, men vi er sikre på, at hvis du følger denne guide, vil du ikke fortryde, du afprøvede det. Måske får du rykket din virksomhed et nyt sted hen …

 

Hvilke konferencer skal jeg opsøge?

Spørgsmålet, du skal stille dig selv, er dette: Hvad vil du gerne have ud af at gå på konference?

Vil du gerne en tur til Milano? Vil du gerne have en tiltrængt pause i Portugal sammen med en kollega? Vil du blive klogere på et emne, som du principielt også kunne have læst op på hjemmefra, men i Wien får du det hele foræret? Vil du møde potentielt nye bureauer eller direkte kunder? Vil du udvide din faglige horisont? Vil du tilføje nye folk til dit netværk? Vil du ind på et nyt marked?

Find ud af, hvilken type konference der giver dig mulighed for at opfylde din målsætning, og som fanger din interesse.

Og alt efter hvad dit svar er, så skal du, når du har tilmeldt dig, sætte dig for at forberede dig med afsæt i dit svar.

 

Forberedelse er nøglen til succes

Deltagerlisten
Når du modtager deltagerlisten, er det en god idé at gå den igennem slavisk. Er der nogen blandt de andre tilmeldte, der kan være en potentiel samarbejdspartner? Er der nogen som helst, der kunne tænkes at være genial at kende? Måske er vedkommende blot et første led ud i et større netværk. Find ud af, hvem du skal prikke på skulderen i en af pauserne. 

Oplæggene
Ærligt talt er det et lotteri, hvilke indlæg, du bør tilmelde dig eller satse på at høre. For nogle gange er oplægsholderen bare ikke god, og det kan du ikke vide på forhånd. Måske siger de enkelte spor dig noget om, hvor din interesse primært ligger, men forsøg at udpege et enkelt indlæg fra et af de andre spor også, så du lige får orienteret dig om, hvad der rører sig.

Planlæg din tid
Hvis der er en formiddag, hvor der ikke er et indlæg, du gerne vil vinge af, så er det sandsynligvis her, du skal satse på at få arrangeret et personligt møde, hvor du kan præsentere dig selv og omvendt til fx en ny kunde.

Husk at overveje de sociale arrangementer i forbindelse med konferencen. Det er der, de gode relationer bliver bygget op. Gå ikke glip af kaffen i den første pause, hvor alle sonderer terrænet og er ivrige efter at sige ”Hej, jeg hedder dit, jeg arbejder med de her sprog, og jeg har de her specialer, og det her kan jeg hjælpe dig med”. Tilmeld dig festmiddagen, for det er, når der kommer fælles oplevelser oven i det indledende elevator-pitch, at snakken og relationen for alvor kan udvide sig.

Planlægger du din tid forud, gør det oplevelsen bedre, og du tager aktivt styring på at sørge for at få noget for dine penge.

Book dig ind på konferencehotellet
Det er her de sociale arrangementer finder sted, og hvor man mødes i baren efter en lang dag og lynhurtigt får nogle fælles referencerammer, der er uundværlige i opbygningen af en ny relation.

Hent app’en
Hvis konferencen har en app, så hent den.

  

Netværkeri på højt plan

Nogle går hårdt til værks og har måske sat sig for at succeskriteriet er at uddele 200 visitkort (det er en god idé at have billede på, så du er nemmere at huske), andre foretrækker at sludre med dem, de kender. Men hvis du vil udvide dit netværk, skal du nok forsøge at komme ud over rampen, og konferencer er stedet at forsøge det.

  • Find din egen stil og vid, at de fleste gerne vil snakke
  • Tag skridtet og tal med nogen, du ikke kender. Alle er med for at netværke. Det betyder, at hvis du står med din frokosttallerken og ser en person, der sidder alene ved et bord, så sæt dig ved siden af. Det er dejligt at være sådan en, som nogen godt gider snakke med – og det er bare sjovere at spise sammen.
  • Sørg for at få deres kontaktoplysninger med hjem. Når du modtager visitkort fra andre, så skriv evt. på bagsiden en ting som gør, at du husker, hvem personen er. Fx “Sad til venstre for mig til frokosten. Hende der har arbejdet med cirkusheste” eller “Ham der også dyrker chili i vindueskarmen”. Det er de underligste ting man husker folk på, når man lige har talt privat et øjeblik frem for business.
  • Henvend dig til oplægsholderne bagefter og få deres kontaktoplysninger. Måske får du brug for at bede dem uddybe deres viden i forbindelse med en oversættelse på et senere tidspunkt – og så (gen)kender de dig.

 

Indledende sætninger

Du tror måske, alle de andre siger noget dødsmart hele tiden. Men sådan er det ikke.

Faktisk kan man spørge om det meste, og folk vil gerne svare.

Hvis der står tre personer og snakker, er det svært at stille sig hen og være det underlige fjerde hjul, men de skal nok åbne op på et tidspunkt. Gør de det ikke efter et par minutter, så gå din vej og glem dem.

Her er nogle helt lavpraktiske sætninger, der er hørt på konferencer, som får enhver samtale i gang: 

  • Jeg hedder (indsæt dit navn), jeg arbejder med det her, hvem er du?
  • Har du været med på den her konference før?
  • Hvad synes du om det oplæg, vi lige hørte?
  • Hvad synes du om frokosten?
  • Hvad synes du om konferencen indtil nu?
  • Hvilket indlæg har du fået mest ud af?
  • Konferencen slutter i morgen, skal I være her hele weekenden eller hvordan, skal vi ikke finde ud af noget i morgen aften?
  • Har du hørt, om der foregår nogle sociale arrangementer ud over de officielle?

Spring ud i det.

 

Hvordan måler jeg min succes?

Det kommer an på, hvordan du besvarede spørgsmål nummer to ovenfor.

Men grundlæggende kan du spørge dig selv, om din indsats og dermed dit afkast var dine surt optjente kroner værd, for du kan sandsynligvis ikke måle din succes krone mod krone.

Måden du udligner regnestykket på, er ved at mærke, om du føler, du fik noget eller det rette ud af at deltage.

Spørg dig selv:

  • Er jeg blevet klogere, eller kunne jeg bare have læst en bog?
  • Har jeg fået nogle nye kontakter?
  • Har jeg fået nye kunder?
  • Har jeg fået viden og indsigt, som gør, at jeg kan arbejde mere effektivt?
  • Har jeg fået nye venner, som jeg kan trække på i mit arbejde?

 

Plej dit netværk

Uanset om du har et eksisterende netværk eller fik etableret et nyt, så skal du huske at pleje det. Mød dine kontaktpersoner en eller to gange om året, måske bliver I facebookvenner og skriver sammen løbende, måske ses I i forbindelse med en mellemlanding til en kop kaffe eller en kort guidet tur. Grib mulighederne, når de opstår. Alt tæller.

Gør du det, bliver du den person, de tænker på, hvis de hører om en opgave, som lige kunne være noget for dig.

Til slut kan du passende gå ind på Translatørforeningens nye side om konferencer, hvor du finder links og oplysninger om en lang række gode konferencer, der henvender sig til netop din branche som translatør og tolk og sprogmenneske.

Konferencelisten

Du kan også (gen)læse portrættet af vores medlem Kenneth Perez Nielsen, som bl.a. har gjort sig selv til ekspert i netværkspleje, da det er hans eneste marketingstrategi som digital nomade.

Digital translatørnomade

 

Foto: Janni Pramanik Jakobsen