Translatørforeningen på Sprogense

I år vil Translatørforeningen også være repræsenteret på Sprogense med egen stand.

Her er vores program:

1) Aktiviteter for børn/unge og bedsteforældre:

Sprog – hvorfor lære sprog, når man har Google Translate?

Sprog – det må være nok med engelsk, for det er da noget, alle kan – eller er det? Som et lille sprog er vi nødt til at lære andre sprog for at kommunikere med omverdenen. Gennem opgaver og leg vil vi udfordre deltagerne, så de bliver nysgerrige på sprog og får lyst til at dykke ned i det. Faktisk siges det, at det at lære sprog kan være med til at holde hjernen frisk!

Vi vil supplere med lege, krydsord m.m.

2) Tolkeaktiviteter lavet som ”shows”/præsentationer for studerende, forældre og endda børn.

(A) Tolkning: hvem, hvad, hvor?

En kort praktisk indføring i en lidet kendt disciplin

Kom og hør, hvordan nogle af de professionelle tolke arbejder i Danmark, og hvem de hjælper, når de tolker frem og tilbage mellem dansk og deres fremmedsprog. Se og lyt til tolkning, udført i praksis, og prøv selv at tolke – hvis du tør!

(B) Simultantolkning – det (u)muliges kunst

Hvad er simultantolkning, og hvordan er det overhovedet muligt?

Hør fra en praktiker om, hvordan simultantolkning bruges i Danmark, og hvad der kræves af tolken. Hvad gør man, når der på få sekunder skal løses et umuligt problem i kabinen? Der bliver god tid til spørgsmål fra publikum og en demonstration af simultantolkning via tolkeudstyr (begrænset antal hovedsæt til deling). Og måske kan modige tolke in spe selv prøve at simultantolke foran publikum

3) Kritisk forevisning af kunstig intelligens og maskinoversættelse med debat.

Nyt fra Sprogense
SPROGENSE-avisen 2022 udkommet.
Til inspiration for de gæster, samarbejdsrelationer og sprogligt interesserede som forhåbentlig vil kigge forbi Bogense den 16. og 17. september. Husk, at Translatørforeningen kommer til at være til stede i år. Der er bestilt nye mint-dåser til anledningen:-)

Nogle få programpunkter er foreløbige og andre programpunkter følger senere, så ændringer kan forekomme. Det endelige program skulle ligge klart ca. 1 uge før festivalen.

Samtidig er billetbooking åbnet på WWW.SPROGENSE.DK og der er dejlig stor interesse. Billetterne er gratis, men skal forhåndsreserveres. Til en lang række aktiviteter i SPROGGADEN kræves der fortsat ikke billetbestilling.

Sprogenseavisen kan du se her:
SPROGENSE FESTIVAL (E-PAGES.DK)

Translatørforeningen