Translatørforeningens medlemskonference; et tilbageblik

I september 2021 afviklede Translatørforeningen en stor konference for sine medlemmer samt translatører og tolke fra brancheorganisationen Danske Translatører.

”Jeg havde set utroligt meget frem til konferencen”, fortæller Birte-Marie Jørgensen, translatør og tolk i engelsk og medlem af Translatørforeningen ” – til gensynet med gode kollegaer og til at få et fagligt input af høj kvalitet. Jeg var til sprogfestivalen ”Sprogense” inden konferencen i Fredericia. Alt det faglige var tip-top begge steder, men konferencen blev mit højdepunkt, fordi det var så givende at mødes med alle dem, jeg kender og derudover få nye bekendtskaber.

Formålet med konferencen var at genoplive netværksmulighederne efter nogle indadvendte år med corona gennem faglige og sociale indlæg og foredrag samt fagrelevante workshops.

Konferencen bød på en god blanding af fagligt input af både teoretisk og mere praktisk art, og det var dejligt at få lov til at nørde lidt om sprog med ligesindede,” medgiver translatør i engelsk, Trine Andersen, der har været medlem af foreningen siden 2014.

Udfaldet blev et styrket fokus på professionens faglige stolthed og en forventningsfuld fællesskabsfølelse over det kollegaskab, der også findes blandt selvstændige erhvervsdrivende på tværs af cvr-numre, sprog og hjemstavn.

Henriette Faber, der er medlem af både Danske Translatører og Translatørforeningen, var blandt de begejstrede konferencedeltagere: ”Efter translatørlovens ophævelse i 2015 har jeg nok følt, at jeg var en del af en uddøende branche, men på konference i Fredericia fik jeg virkelig følelsen af, at der stadig er liv og energi i translatørstanden, hvilket var virkelig skønt at mærke. Derudover var det naturligvis også dejligt at møde kollegaer. Det at være del af et større fællesskab kan man godt savne, når man sidder som selvstændig translatør.”

Konferenceudvalget, bestyrelsen i Translatørforeningen og medlemmerne arbejder i disse måneder videre på den ambition, der blev affødt af konferencen; nemlig at arbejde for en stærk translatør- og tolkeprofession i Danmark. Dette sker i form af forskellige tiltag, som vi løbende vil fortælle mere om.

Her kan du imidlertid få nogle stemningsfulde indblik fra den succesfulde konference, der fandt sted den 19.-20. september i hjertet af landet på Trinity hotel og konferencecenter ved Fredericia:

Medlemskonference 2021 _ indskrivningen. Foto af Lars Svankjær
Medlemskonference 2021. Foto af Lars Svankjær
Konferenceudvalget 2021. Foto af Lars Svankjær.
Medlemskonference 2021. Foto af Lars Svankjær.
Jens Johansen fra EU-Kommissionen 2021. Foto af Lars Svankjær.
Workshop om Kudoway 2021. Foto af Lars Svankjær
Workshop om din natur & din karriere 2021. Foto af Lars Svankjær.
Medlemskonference 2021. Foto af Lars Svankjær.
Gåtur over Lillebælt 2021. Foto af Lars Svankjær.
Kajaksejlads på Lillebælt 2021. Foto af Lars Svankjær.
Byvandring i Fredericia 2021. Foto af Lars Svankjær.